De meest gestelde vragen over het coronavirus met betrekking tot reis- en annuleringsverzekeringen

Met betrekking tot de dekking van reis- en annuleringsverzekeringen krijgen wij veel vragen die te maken hebben met het coronavirus. In dit artikel zetten we de meest gestelde vragen voor u op een rij.


Annuleringsverzekering

Ik wil mijn reis annuleren vanwege het coronavirus. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
Nee, het uitbreken van het coronavirus is geen geldige reden om te annuleren. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. In overleg kan de reis wellicht worden omgeboekt of komt u in aanmerking voor een vergoeding van de annuleringskosten.

Kan ik mijn annuleringsverzekering nog opzeggen en de premie terugkrijgen als ik niet meer op reis ga?
Als de reisorganisatie de reis annuleert, dan kan de annuleringsverzekering worden opgezegd en ontvangt u de premie terug.

Negatief reisadvies en annulering

De meeste reisverzekeraars vergoeden het annuleren van reizen niet die ontraden worden door het ministerie van Buitenlandse Zaken (code oranje of rood). Slechts een handjevol doorlopende reisverzekeraars met annuleringsdekking vergoedt wel, namelijk:

  • Aegon: op de Allrisk-polis
  • ANWB/Unigarant: alleen als er vóór 30 januari 2020 de dekking Terrorisme en Natuurrampen is afgesloten en het gaat om een besmettelijke ziekte met aantoonbare gezondheidsrisico’s.
  • Avéro Achmea: op de Vrij op Reis-polis
  • Centraal Beheer
  • De Europeesche: alleen als er vóór 27 februari 2020 de Allrisk-annulering is afgesloten en maximaal 75% van de reissom. Ook geldt de dekking alleen als er tijdens de boeking nog geen corona geconstateerd was op de reisbestemming.
  • Interpolis
  • Klaverblad
Bron: MoneyView, 27 februari 2020

Allianz Global Assistance kent de uitbreiding Terreuraanslagen & natuurrampen met dekking bij een negatief reisadvies. Het negatieve reisadvies moet een gevolg zijn van terrorisme, natuurrampen of binnenlandse onlusten of oproer in het land van bestemming. De uitbraak van een virus zoals het Coronavirus valt hier niet onder. 

Reisverzekering

Ik moet langer op mijn bestemming blijven. Bijvoorbeeld omdat ik vanwege het coronavirus in quarantaine moet, of omdat het openbaar vervoer in verband met een uitbraak van het virus vertraagd is. Krijg ik extra verblijfskosten vergoed?
Nee, de extra verblijfskosten worden niet vergoed. Het uitbreken van een virus is geen verzekerde gebeurtenis. Wij adviseren om contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij waar de reis is geboekt. Mogelijk bieden zij een oplossing.

Ik moet langer op mijn bestemming blijven. Bijvoorbeeld omdat ik vanwege het coronavirus in quarantaine moet, of omdat het openbaar vervoer in verband met een uitbraak van het virus vertraagd is. Worden kosten van voorzieningen zoals eten en drinken vergoed?
Nee, deze kosten worden niet vergoed vanuit de verzekering. Soms worden deze kosten wel gedekt door de lokale overheid of de reisorganisatie.

Ik moet langer op mijn bestemming blijven. Bijvoorbeeld omdat ik in quarantaine zit. Blijft mijn kortlopende reisverzekering geldig?
Nee, de reisverzekering blijft niet automatisch geldig. Wel kunt u een nieuwe verzekering sluiten.

Ik wil eerder naar huis vanwege een uitbraak van het coronavirus. Worden deze kosten vergoed?
Nee, deze kosten worden niet vergoed. Het uitbreken van een virus is geen verzekerde gebeurtenis.

Voor mijn bestemming geldt een negatief reisadvies. Biedt de reisverzekering dan dekking?
Als u op reis gaat naar een gebied waarvoor een, vanwege een uitbraak van het coronavirus, negatief reisadvies geldt, dan biedt de reisverzekering (dus niet annuleringsverzekering) wel dekking als u daar toch naar toe reist.

Ik heb kosten gemaakt omdat ik veel moet bellen met instanties. Worden mijn telefoonkosten vergoed?
Telefoonkosten worden alleen vergoed als er sprake is van een verzekerde gebeurtenis. Het coronavirus is geen verzekerde gebeurtenis. Deze telefoonkosten krijgt u dan niet vergoed. Mocht u echter ziek worden vanwege het coronavirus of in het ziekenhuis worden opgenomen, dan worden deze kosten wel vergoed. Hetzelfde geldt dan voor extra reis- en verblijfskosten van andere verzekerden. Hiervoor gelden afhankelijk van de gekozen dekking maximale bedragen.

Ik heb mijn reis geannuleerd vanwege het coronavirus. Kan ik mijn kortlopende reisverzekering opzeggen?
Ja, u kunt uw reisverzekering opzeggen. U ontvangt de premie hiervoor terug.

Ik heb mijn vlucht gemist vanwege het coronavirus. Kan de alarmcentrale van mijn reisverzekering vragen om een nieuwe vlucht te regelen?
Nee, hiervoor dient u contact op te nemen met het reisbureau, de touroperator of de vervoersmaatschappij.

Mijn vlucht is geannuleerd door de vliegtuigmaatschappij. Worden deze kosten vergoed?
Nee, wij adviseren u om contact op te nemen met de vliegtuigmaatschappij.

Overig

Ik reis later dit jaar naar bijvoorbeeld Italië. Moet ik nu al annuleren vanwege het virus?
Het is vanuit medisch oogpunt niet nodig om de reis nu al te annuleren. Het is wel belangrijk om het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse zaken in de gaten te houden.

Wat als ik besmet raak met het coronavirus op mijn bestemming?
Wordt u tijdens de reis ziek en moet u naar het ziekenhuis? Dan adviseren we om zo snel mogelijk contact op te nemen met de alarmcentrale van uw reisverzekering. De kosten worden volledig vergoed als de dekking “Medische kosten” is meeverzekerd. Ook worden eventuele extra reis- en verblijfskosten van medereizigers vergoed tot een bepaald maximum. Dit is afhankelijk van de afgesloten dekking. Ook de kosten voor eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden vergoed.

Kan ik aanspraak maken op het calamiteitenfonds?
Het calamiteitenfonds heeft gemeld in het geval van epidemieën geen vergoeding te geven. Voor meer informatie en actuele adviezen, kunt u kijken op hun website.

Blijf op de hoogte
                                                                      

Het is belangrijk om het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten te houden. Hier: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen vindt u de meeste actuele informatie en reisadviezen over de situatie in uw vakantiegebied. Voor vragen kunt u ook telefonisch contact opnemen met het 24/7 contactcenter op telefoonnummer +31 (0)247247247. Tot slot adviseren wij u om contact te houden met uw vervoersmaatschappij of touroperator over eventuele wijzigingen in uw reis.