Terugkeerhulp aan gestrande Nederlanders in het buitenland

Het coronavirus leidt ertoe dat veel reizigers nog niet terug kunnen vanuit het buitenland naar Nederland. Bent u, als Nederlandse reiziger, gestrand in het buitenland door de wereldwijde maatregelen tegen het coronavirus? 


Advies
Wanneer u getroffen bent tijdens uw reis in het buitenland door de wereldwijde maatregelen tegen het coronavirus, registreet u zich dan direct via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Dan gaan de reisbranche, luchtvaartmaatschappijen, verzekeraars en overheid aan de slag om u te helpen veilig terug te keren.

Alarmcentrale
In verband met de grootte van de calamiteit hebben op dit moment vier alarmcentrales de handen ineen geslagen. En zelfs dan wordt dit nog een hele klus, omdat het reguliere vliegverkeer vrijwel tot stilstand is gekomen en er een intensieve samenwerking met Buitenlandse Zaken nodig is om de repatriëring mogelijk te maken.

Wat betekent dit voor de reisverzekering?
De reisverzekeraars verlengen coulance halve automatisch tot het eerste moment dat u in de gelegenheid bent om naar huis terug te keren. Hiervoor wordt geen extra premie gevraagd. Als u besluit niet terug te keren naar huis, dan is dit op eigen risico. Een kortlopende reisverzekering kan niet verlengd worden. Een doorlopende reisverzekering die recht heeft op verlenging kan niet gewijzigd worden. Wij benadrukken hierbij dat u altijd een schadebeperkingsplicht heeft.

Website Bijzondere Bijstand Buitenland
Het nieuwe centrale meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland is een gezamenlijk initiatief van de reisbranche, verzekeraars, luchtvaartmaatschappijen en de Rijksoverheid om gestrande Nederlandse reizigers te helpen. Voor meer informatie kunt u ook terecht op de website van het Verbond van Verzekeraars. Hier leest u meer over de details en de totstandkoming van de website Bijzondere Bijstand Buitenland. Klik hiervoor deze link.