Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)

Deze regeling staat open voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp'ers, die in de knel komen door de coronacrisis.


Wat houdt de regeling in?
Met deze regeling kunnen zelfstandig ondernemers maximaal € 1.500,- netto per maand ontvangen. De regeling is gebaseerd op de al bestaande Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen), maar wordt sneller behandeld en verstrekt. Deze voorziening heeft tijdelijk soepele voorwaarden vanwege de bijzondere situatie waarin Nederland verkeert: de inkomensondersteuning voor levensonderhoud hoeft bijvoorbeeld later niet te worden terugbetaald. Daarnaast kan een lening voor bedrijfskapitaal worden aangevraagd. Er zijn twee vormen van ondersteuning mogelijk:
 
Maximaal 3 maanden inkomensondersteuning tot aan het sociaal minimum.
Daarnaast kan een lening voor bedrijfskapitaal worden aangevraagd. 
Deze tijdelijke regeling houdt het volgende in:
 

  • De toets op levensvatbaarheid wordt niet toegepast, waardoor een snelle behandeling van aanvragen mogelijk is.
  • De inkomensondersteuning voor levensonderhoud hoeft later niet terugbetaald te worden.
  • Er is in deze tijdelijke regeling geen sprake van een vermogens- of partnertoets.
  • Binnen 4 weken wordt voor een periode van maximaal 3 maanden inkomensondersteuning voor levensonderhoud verstrekt. Daarbij kan er met voorschotten worden gewerkt.
  • De hoogte van de inkomensondersteuning is afhankelijk van het inkomen en de huishoudsituatie maximaal € 1.500,- netto per maand.
  • Deze versnelde procedure geldt ook voor aanvragen voor een lening voor bedrijfskapitaal tot maximaal € 10.157,- tegen 2% rente.
  • De maximale looptijd van een lening is 3 jaar. Tot 1 januari 2021 hoeft er nog niet te worden afgelost.
  • Het bedrijfskapitaal mag niet gebruikt worden om bestaande leningen te herfinancieren.
  • Per huishouden kan maximaal 1 keer een uitkering en/of bedrijfskapitaal worden toegekend. 
De Tozo (inkomensondersteuning) geldt vooralsnog voor 3 maanden, tot 1 juni 2020, en wordt uitgevoerd door de gemeente waar de ondernemer woont. De regeling werkt terug tot 1 maart 2020.

Wat zijn de voorwaarden?
De extra tijdelijke ondersteuning voor gevestigde ondernemers is gemaakt voor zelfstandig ondernemers die in de knel komen door de coronacrisis. Het kabinet doet een moreel appel op ondernemers om zich alleen in die situatie te melden. Voor de tijdelijke regeling moet de
woonplaats in Nederland zijn. Ondernemers die in België of Duitsland wonen, komen dus niet in aanmerking.
 
Meer specifiek gelden de volgende eisen:
  • Gevestigde zelfstandigen, vanaf 18 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd.
  • Woonachtig en rechtmatig verblijvend in Nederland.
  • Nederlander of daarmee gelijkgesteld.
  • Het bedrijf of zelfstandig beroep wordt in Nederland uitgeoefend.
  • Voldoet aan wettelijke vereisten voor de uitoefening van het eigen bedrijf, waaronder ingeschreven in het Handelsregister van KVK.
  • Is vóór 17 maart 2020 18.45 uur gestart met de onderneming en voldoet aan het urencriterium, dat wil zeggen minimaal 1.225 uur per jaar werkzaam in het eigen bedrijf of zelfstandig beroep.
  • Woonachtig in de gemeente, waar aanvullende inkomensondersteuning wordt aangevraagd.
  • Inkomen als gevolg van de coronacrisis onder het sociaal minimum.
Hoe doe ik een aanvraag?
Ondersteuning kunt u aanvragen in de vorm van een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of voor bedrijfskapitaal. De regeling is gebaseerd op de al bestaande Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) en wordt uitgevoerd door gemeenten. Daar kunt u dus terecht voor uw aanvraag (digitaal aanvraagformulier). Het gaat daarbij om de woongemeente, niet de gemeente waar uw bedrijf is gevestigd.
 
Wie nog enige ontvangsten hebben, wordt verzocht nog even te wachten met de aanvraag. Als aanvragen gespreid binnenkomen ontlast dat de gemeente en worden de mensen met de hoogste nood als eerste geholpen. Sommige gemeenten gebruiken een aparte organisatie voor de uitvoering. Kijk voor meer informatie op de website van je gemeente voordat u hen belt.

Wat heb je nodig?
Voor de aanvraag komt een digitaal formulier beschikbaar. Kijk hiervoor op de website van je gemeente. Dit dient u in bij uw woongemeente, samen met kopieën van je identificatiebewijs (rijbewijs voldoet niet), bankafschriften, de bestaande beschikkingen, brieven en informatie over huishoudenssamenstelling. De gemeente haalt zelf gegevens op uit het KVK Handelsregister (uittreksel). Gemeenten hebben de behandeling soms uitbesteed aan een samenwerkingsverband of (grotere) buurgemeente. Kijk hiervoor op de site van uw gemeente.

https://www.kvk.nl/corona/het-coronavirus-check-hier-je-regelingen/#overbruggingsregeling